Sanat Eleştirmeni Lütfiye Bozdağ
SANATÇI GÖRÜŞÜ
Sanat Eleştirmeni Lütfiye Bozdağ, 6 Aralık 2015

Sanatçı Görüşleri / Ahmet Rüstem Ekici’ye Sorduk

Yazıyı beğen ya da paylaş:

YASAL UYARI! (Telif Hakkı ©)

Telif hakkı yazar ve sanatçıların yarattıkları eserlere sahip olma hakkıdır. Bu site üzerindeki tüm bilgi ve görsellerin kullanımı için sanat.burada.com.tr’nin izni gereklidir.

Bu görselin telif hakları korunma altındadır.

© COPYRIGHT

Zorlu Performans Sanatları Merkezi küpler projesi “Reloaded” sergisinde yer alan mülteci çocukların ölümüne dikkat çektiğiniz yerleştirmenizden bahsetmenizi ve genel anlamda sanat üretimlerinizde konsept oluştururken nasıl bir düşünsel süreç yaşadığınızı kısaca anlatır mısınız?

İç Mimarlık eğitimim ve sahne sanatları, TV stüdyo tasarımı üzerine deneyimlerim malzemeyi sürekli farklı dönüşümlere uğratmamı sağladı. Malzemeyi doğasından çıkarıp, ardından ışık tasarımı ile ekran gibi başka bir boyuta taşımak, onun dönüşümüne şahitlik etmek, malzeme ile farklı bir bağ kurmamı sağladı. Hazır malzeme ile kurduğum diyalogu yeniden dinlerken doğasından kopmamaya çalışıyorum. Sorguladığım konular özünde hep yaşama ve insana gidiyor bu yüzden günümüzde sürekli aynı olmasına rağmen “öteki” diye sınıflandırdığımız bireyler ile hazır malzeme kullanımı arasında çok güçlü bir bağ olduğunu hissediyorum.

“Dönersen Islık Çal” 2014’de ilk hazır malzeme ile oluşturduğum mekan-adını aldığı film bağlamından kopmayan mekana özgü yerleştirme idi. Ardından Zorlu PSM ve Artnivo.com’un “Reloaded” projesinde bir alana sahip olmak, eser ile baş başa kalmak oldukça gizemli bir deneyim oldu. “Reloaded” projesinde yer almak bana verilen boşluğa dilediğim gibi müdahale etme şansı vermiş olmasına rağmen ve gündemden hiç kopmadığımı fark ettim. Son yıllarda şahit olduğumuz çocuk ölümleri, tesadüfen tanıştığım bazı gençlerin ölümleri “hayal kurma” eylemimde derin izler bıraktı. Bu izleri siyah bir küp içerisinde 2 zıt kavram üzerine yoğunlaşarak aktarmak istedim; siyah-ölüm ve renkler - hayaller. Oyun havuzunda oynaması gereken bir çocuğun deniz sularında seçmediği bir son ile yüzleşmesi birden bire bütün insanlığı uyandırdı. Görmezden geldiğimiz “yetişkin” mülteci ölümlerinin “çocuk” mülteci ile kıyıya vurması sanki son damla oldu ve bütün dünyanın dikkatini çekti. Sosyal medya ile plastik yaslar tuttuğumuz bu ölüm durumunu plastik gibi ölümsüz iki malzemenin kontrast birleşimi ile bir araya getirmeye çalıştım, plastik renkli oyun havuzu topları ve plastik çocuk boy ceset torbası ile. Aynı zamanda çocukken kurduğumuz en renkli hayallerin büyüdükçe renksizleştirilmesine, ölmesine sembolik bir gönderme benim için.

Şehrin merkezinde yaşayan ve merkezinden kopamayan bir birey olarak her gün karşılaştığım kent ve insan sorunlarını yorumlarken yine hazır malzemelerden faydalanmayı seviyorum. Üzerinde çalıştığım park projesi yine hazır malzeme ile fotoğrafladığım gerçekliklerin birleşiminden oluşuyor. Malzemenin kavramsal dönüşümüyle uğraşırken şahitlik ettiğim olayları ele alışım ile kurduğum bağ bireysel bir terapi hissi uyandırıyor. Aktarmazsam, uyandırmazsam huzursuz olurum gibi bir his.

 

• Zorlu Performans Sanatları Merkezi ve artnivo.com işbirliğiyle gerçekleşen 8 küp projesinin “Reloaded” adlı sergi, 17 Kasım 2015 - 24 Ocak 2016 tarihleri arasında görülebilir.

 

• Fotoğraf  © Ahmet Rüstem Ekici izniyle
Eser künyesi: Ahmet Rüstem Ekici
Çocuk Boy Ceset Torbası, (140x70x35 cm) ,
Çocuk Oyun Havuzu Topları, 2015
(Yerleştirme, “Reloaded” Sergisinden)

Reklamlar