Sanat Eleştirmeni Lütfiye Bozdağ
SANATÇI GÖRÜŞÜ
Sanat Eleştirmeni Lütfiye Bozdağ, 21 Haziran 2015

Sanatçı Görüşleri / Çağdaş Şahin’e Sorduk

Yazıyı beğen ya da paylaş:

YASAL UYARI! (Telif Hakkı ©)

Telif hakkı yazar ve sanatçıların yarattıkları eserlere sahip olma hakkıdır. Bu site üzerindeki tüm bilgi ve görsellerin kullanımı için sanat.burada.com.tr’nin izni gereklidir.

Bu görselin telif hakları korunma altındadır.

© COPYRIGHT

Malzeme ve teknoloji senin sanat üretimlerinde ne anlama geliyor?

Çalışmalarımı oluştururken bilgisayar ve çizim tableti kullanıyorum. Ardından bunu cam ya da pleksiglass üzerine baskı alarak sunmayı tuval resmine göre özellikle tercih ediyorum. Bu araçlar aslında benim çalışmalarımda ki amaçladığım doğal olanın yanılsaması, öldürülen doğa, organik dokuların değişim süreci. Yapaylaşma ve aynı zamanda tam tersine teknolojinin doğal bir nesneye dönüşmesi sürecini anlatıyor. Resmin ritmini oluştururken ekranda ki mesafeye göre alanlardaki birbirinden farklı organik dokuların (ağaç, dalga, damla vb.) bir aradaki düzeni veya düzensizliğinden oluşan etkiyi kendimden geçirerek bir nevi özdeşleşerek ve tesadüflerinde sanattaki öneminin hakkını vererek öznel bir dokuya, yani daha net söylersek öznel bir dönüştürülmüş doğala ulaşmış oluyorum.

“Doğa Soyutlaması 4” adlı çalışmamda betimleme varmış gibi gözükse de aslında doğanın öz ritmini yansıtması açısından gündelik doğanın aksaklıklarından arındırılmış saf doğadır ortaya çıkan. Doğayı dönüştüren matematik akıl olarak durmuyorum yani doğanın karşısında… doğa bizden öncede vardı.. Doğanın aşkınlığını üstün tutuyorum karşında duran denetlemeye ve dönüştürmeye çalışan aklımıza karşı... Doğanın özü uzaktan kaotik görünen pür düzendir yaklaştığınızda. Benim amacımda bu düzene geçirgen olmak. Düzensiz görünen düzenliliği yakalamak amacım.

Sonraki çalışmalarımda izleyicinin resme dahil olması eleştirilecek veya haz duyulacak bir nesne olarak resmi dışlayamaması, eserin bir parçası haline gelmesi için 3d analygraph tekniğini kullandım. Çizgi yerine daha çok organik ve inorganik farklı doku örnekleriyle, yeniden yaratılmış doğaydı dahil etmek istediğim. Bu çalışmalar renkli gibi görünse de aslında gözlük ile bakıldığında açık koyu resmi haline dönüşüyor. Bu serideki resimlerin boyutlarının büyük ve yan yana açılı olarak asılı sunulmasının amacı, kendi oluşturduğum ve aslında makro veya mikro kosmostoki bir görüntüyle eşleştiğini bildiğim bu kompozisyonu izleyicinin üçboyutlu olarak deneyimlemesiydi. “Metamorfoz 1” özellikle orta kısımda yer alıyor. Gözlük takılarak bakıldığında harekete geçen dokuların katman katman yoğun bir derinlikte izleyiciyi içine alıyordu. Sonra diğer resimlere yönelen seyirci aynı etkiyi diğerlerinde de bekliyor. Ancak “Metamorfoz 2”de daha yüzeysel bir etkiyle bakış açısı sekteye uğruyor, sadece koyu büyük üçgenimsi geometrik bir şekli odağa alıp gözü oraya hapsediyordu resim. Buradaki doku tamamen “metamorfoz 1” den alınıp geometrize bir yol çizerek başkalaşıyor. “Metamorfoz 3”de de geometrinin başkalaşıp tekrar organiğe doğru çözülmesini başa dönmesini planladım.

• Fotoğraf  © Çağdaş Şahin izniyle
Eser künyesi: Çağdaş Şahin
1- “Doğa Soyutlaması”, Pigment Baskı, 2011 / 100x150 cm
2- “Metamorfoz 2”, Pleksiglas üzerine pigment baskı, 2014 / 200x130 cm

Reklamlar